Papperssamhället har inte minskat, som många trodde innan IT-revolutionen. Det räcker inte med att se resultaten av arbetet på bildskärmen, det måste skrivas ut på papper och spridas till alla och envar. Det främsta exemplet på ökad papperskonsumtion märks bland all reklam i brevlådan. Det är reklamhysteri. Hur kan det vara lönsamt? De flesta man talar med säger att det går direkt i papperskorgen. Papperet går till återvinnigen och blir råmaterial för nya tidningar och reklamtryck (recycling). Måhända, men jag tror att reklamens effekter är överdrivna och ett modernare sätt för distribution av reklamen är nödvändigt. Tekniken finns redan. Nu i IT-åldern borde det räcka med reklamportaler på nätet, nu när de flesta har dator hemma. D.v.s folk söker själva efter det de är intresserade av och vill köpa. Mycket papper (skog) skulle sparas. Vi är säkert på väg dit, men ännu ses inget resultat i minskad reklam i brevlådan. Alla vill sälja och allt kan säljas med mördande reklam, det var en slogan redan på 1950-talet. Konsumtionssamhället har ökat lavinartat och det är lätt att tjusas av alla uppfinningsrika prylar. Har man råd, så varför inte, men de som inte har råd och fångas av snabblånen för att tillfredställa habegäret har det svårt och får det än svårare då kronofogden hör av sig.

Blog Image